Marie-Antoinette’s Legacy

Marie-Antoinette’s Legacy

The Politics of French Garden Patronage and Picturesque Design, 1775-1867

Challenging the established historiography that frames the French picturesque garden movement as an international style, this book contends that the French picturesque gardens from 1775 until 1867 functioned as liminal zones at the epicenter of court patronage systems. Four French consorts—queen Marie-Antoinette and empresses Joséphine Bonaparte, Marie-Louise and Eugénie—constructed their gardens betwixt and between court ritual and personal agency, where they transgressed sociopolitical boundaries in order to perform gender and identity politics. Each patron endorsed embodied strolling, promoting an awareness of the sentient body in artfully contrived sensoria at the Petit Trianon and Malmaison, transforming these places into spaces of shared affectivity. The gardens became living legacies, where female agency, excluded from the garden history canon, created a forum for spatial politics. Beyond the garden gates, the spatial experience of the picturesque influenced the development of cultural fields dedicated to performances of subjectivity, including landscape design, cultural geography and the origination of landscape aesthetics in France.
  • Cover
  • Table of Contents
  • Acknowledgments
  • Introduction: Spatial Legacies
  • Prologue: Consorts and Fashionistas
  • 1. A Gambling Queen
    • Marie-Antoinette’s Gamescapes (1775–1789)
  • 2. Revolutionary Surprises (1789–1804)
  • 3. A Créole Empress
    • Joséphine at Malmaison (1799–1810)
  • 4. The Imperial Picturesque
    • Napoléon, Joséphine, and Marie-Louise (1810–1814)
  • 5. Empress Eugénie
    • Picturesque Patrimony at the Universal Exposition of 1867
  • Epilogue
  • Index
  • List of Illustrations
    • Figure A Vue des jardins du Petit Trianon avec au fond le Temple de l’Amour. © RMN-Grand Palais (Château de Versailles) / Gérard Blot
    • Figure B Vue extérieure du Petit Trianon: Hameau de la Reine: Tour de Marlborough et la Maison de la Reine. © Château de Versailles, Dist. RMN-Grand Palais / Thomas Garnier
    • Figure C Antoine Ignace Melling, Le Parc de Malmaison, 1810. © RMN-Grand Palais (musée des châteaux de Malmaison et Bois-Préau) / Gérard Blot
    • Figure 1.1 Comte Victor Maurice Riquet de Caraman, Premier Projet d’aménagement des jardins du Petit Trianon, Approuvé par la reine Marie-Antoinette le 10 juillet 1774, 1774. © RMN-Grand Palais (Château de Versailles) / Gérard Blot
    • Figure 1.2 Richard Mique (attributed to), Plan général des jardins français et champêtre du Petit Trianon, 1783‑1786. © RMN-Grand Palais (Château de Versailles) / Image RMN-GP
    • Figure 1.3 Claude-Louis Chatelet, Album des plans et vues de Trianon, Jeu de bagues chinois, 1781‑82. © RMN-Grand Palais (Château de Versailles) / Franck Raux
    • Figure 1.4 Claude-Louis Chatelet, Album des plans et vues de Trianon, Vue du Belvédère et du Rocher, 1781‑82. © RMN-Grand Palais (Château de Versailles) / Franck Raux
    • Figure 1.5 Claude-Louis Châtelet, Album des plans et vues de Trianon, Vue du Temple d’Amour, 1781‑82. © RMN-Grand Palais (Château de Versailles) / Frank Raux
    • Figure 1.6 Le Nouveau Jeu des Modes Françoises, 1778. © BNF, Dist. RMN-Grand Palais/image BNF
    • Figure 1.7 Carte d’un Jeu de Cavagnole, N° 116 Le Petit Canal du hameau, N° 117 La Pelouse du hameau, N° 118 Le hameau, N° 119 Le Verger du hameau, N° 120 La Pointe des Orangers du hameau, 1776‑1780. © RMN-Grand Palais (domaine de Chantilly) / René-Gabrie
    • Figure 1.8 Christophe Huet, Décor de la Petite Singerie, le Jeu, 1735–1740. © RMN-Grand Palais (domaine de Chantilly) / Michel Urtado
    • Figure 1.9 Élisabeth Vigée Le Brun, La reine Marie-Antoinette dans une robe de mousseline blanche, 1783. © BPK, Berlin, Dist. RMN-Grand Palais / image BPK
    • Figure 2.1 Jean Démosthène Dugourc, Nouvelles cartes de la République Française, 1793. © Source gallica.bnf.fr
    • Figure 2.2 G.L. Le Rouge, Jardin de M. Boutin, Paris, 1775. © Source gallica.bnf.fr
    • Figure 3.1 Auguste Garneray, Douze vues du domaine de Malmaison, Vue du château, prise du pont de pierre sur du lac, 1812. © RMN-Grand Palais (musée des châteaux de Malmaison et de Bois-Préau) / Franck Raux
    • Figure 3.2 Auguste Garneray, Vue du Parc, prise du château, 1812. © RMN-Grand Palais (musée des châteaux de Malmaison et de Bois-Préau) / Daniel Arnaudet / Jean Schormans
    • Figure 3.3 Plan des châteaux et Parcs de Malmaison et Bois Préau, appartenait à S.A Le Prince Eugène, 1814‑1824. © RMN-Grand Palais (musée des châteaux de Malmaison et de Bois-Préau) / Gérard Blot
    • Figure 3.4 Auguste Garneray, Vue de Malmaison: la bergerie, 1820. © RMN-Grand Palais (musée des châteaux de Malmaison et de Bois-Préau) / Gérard Blot
    • Figure 3.5 Auguste Garneray, La Serre chaude. © RMN-Grand Palais (musée des châteaux de Malmaison et de Bois-Préau) / Franck Raux
    • Figure 3.6 Auguste Garneray, Interior de la serre chaude à la Malmaison, 1812. © RMN-Grand Palais (musée des châteaux de Malmaison et de Bois-Préau) / Franck Raux
    • Figure 3.7 After François Peron, et Charles Lesueur, Frontispiece de l’Atlas du Voyage aux Terres Australes, engraving. © RMN-Grand Palais (musée des châteaux de Malmaison et de Bois-Préau) / Gérard Blot
    • Figure 3.8 Plan des Iles Joséphine et de la Baie de Murat, Plan d’un partie de la Terre Napoléon, T. 2 Carte No. 6, from Illustrations de Voyage de découvertes aux terres australes exécuté sur les corvettes “Le Géographe,” “Le Naturaliste” et la goelette
    • Figure 3.9 Pierre Paul Prud’hon, Portrait of the l’Impératrice Joséphine, 1805. © RMN-Grand Palais (musée du Louvre) / Mathieu Rabeau
    • Figure 3.10 Pierre Joseph Redouté, Rosier de Cels, engraving in folio. © RMN-Grand Palais (musée des châteaux de Malmaison et de Bois-Préau) / Daniel Arnaudet
    • Figure 4.1 Plan général des jardins, du parc du Grand Trianon, du Petit Trianon et du Hameau à la fin du Premier Empire entre 1837‑41. © RMN-Grand Palais (Château de Versailles) / Gérard Blot
    • Figure 4.2 Anonymous, Présentation du Prince Impérial au Peuple. © RMN-Grand Palais (Château de Fontainebleau) / Gérard Blot
    • Figure 4.3 François Gerard, Impératrice Marie-Louise présentant le roi du Rome, 1813. © RMN-Grand Palais (Château de Versailles) /Daniel Arnaudet / Hervé Lewandowski
    • Figure 5.1 Victor Adam, Les Anges de la France: La Reine Hortense, L’Impératrice Joséphine et l’Impératrice Eugénie. © RMN-Grand Palais (domaine de Compiègne)/ Franck Raux
    • Figure 5.2 Franz Xaver Winterhalter, L’Impératrice Eugénie entourée des dames d’honneur du Palais, 1855. © RMN-Grand Palais (domaine de Compiègne) / Daniel Arnaudet
    • Figure 5.3 Charles Rivière, Versailles, Le Petit et le Grand Trianon, 1874. © Source gallica.bnf.fr

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